Ο ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ αποκαθιστά την πρόσβαση στο διαδικτυακό περιοδικό τέχνης kaput διαθέτοντας μέσω νέου ιστότοπου το αρχείο του.

Το περιοδικό kaput ιδρύθηκε το 2008 από τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή εκθέσεων Χριστόφορο Μαρίνο και τον ποιητή Θάνο Σταθόπουλο. Το πρώτο τεύχος κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2008 και το τελευταίο, 13ο τεύχος, τον Δεκέμβριο του 2012. Το περιοδικό αναρτήθηκε στον ιστότοπο www.kaput.gr, ο οποίος εδώ και χρόνια είναι ανενεργός.

Το kaput κυκλοφόρησε σε μια περίοδο έντονων ζυμώσεων, που σημάδεψαν την εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής τέχνης (και τη συζήτηση περί «νέας ελληνικής σκηνής») στην αυγή του 21ου αιώνα. Ταυτόχρονα η κυκλοφορία του συνέπεσε με την χρηματοοικονομική κρίση του 2008 και την παγκόσμια ύφεση που ακολούθησε. Βασικός στόχος του περιοδικού ήταν να μελετήσει και να καταγράψει την ελληνική τέχνη υπό το πρίσμα του τέλους της τέχνης και του ερχομού της κρίσης. Μέσα από δοκίμια και συνεντεύξεις εξέτασε μια σειρά καίρια θέματα, όπως: το φαινόμενο των «νέων ελλήνων καλλιτεχνών», επιχειρώντας να χαρτογραφήσει το πεδίο εργασίας τους· την «τέχνη του δρόμου» και την τέχνη στο δημόσιο χώρο· το ελληνικό τοπίο και την έννοια του τόπου· τα καλλιτεχνικά αρχεία και το φαινόμενο των Μπιενάλε· τη σύγχρονη ελληνική φωτογραφία και την αρχιτεκτονική· τις νέες τάσεις στη ζωγραφική και τη γλυπτική· το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη· την πρωτοποριακή τέχνη γνωστών Ελληνίδων εικαστικών της δεκαετίας του ’70 (Διοχάντη, Μπία Ντάβου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ρένα Παπασπύρου)· τον επιμελητή ως πολιτιστικό παραγωγό.

Το kaput φιλοξένησε άρθρα ανερχόμενων και καταξιωμένων ιστορικών τέχνης, τεχνοκριτικών, επιμελητών, συγγραφέων, Ελλήνων και ξένων, ενώ έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς καλλιτέχνες και νέους επιμελητές να ασκήσουν τις κριτικές τους ικανότητες. Φιλοξένησε επίσης κείμενα για κινηματογραφικές ταινίες, ποιήματα, βίντεο, αλλά και κριτικές για σημαντικές εκθέσεις του εξωτερικού. Το αρχείο του περιοδικού περιλαμβάνει συνολικά 205 κείμενα (αρκετά από αυτά είναι γραμμένα στα αγγλικά ή δημοσιευμένα στα ελληνικά και στα αγγλικά), καθώς και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Ο νέος ιστότοπος σχεδιάστηκε για να κάνει τα κείμενα προσβάσιμα σε ένα νέο αναγνωστικό κοινό: σε νεότερους καλλιτέχνες και επιμελητές, θεωρητικούς της τέχνης, φοιτητές, συλλέκτες, γκαλερίστες, αλλά και φιλότεχνους που ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη τέχνη και γενικότερα για τη σύγχρονη πολιτιστική παραγωγή και θεωρία. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η νέα πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα επανεργοποίησης του περιοδικού: το kaput μπορεί εκ νέου να αποτελέσει έναν κόμβο για το άνοιγμα νέων συζητήσεων.

Σε μια περίοδο όπου παρατηρείται έλλειψη περιοδικών τέχνης (εδώ και πολλά χρόνια, ίσως και από την εποχή του kaput, δεν υπάρχει στην Ελλάδα ένα περιοδικό τέχνης θεωρητικού χαρακτήρα), η αποκατάσταση της προσβασιμότητας σε ένα διαδικτυακό περιοδικό τέχνης μοιάζει επιτακτική και αποτελεί ανάγκη της κοινότητας. Στόχος μας είναι να ανακτηθεί μια χαμένη ψηφίδα γνώσης για μια σημαντική περίοδο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Το kaput ξεκίνησε έναν νέο κύκλο επανέκδοσης από το τεύχος 14 και εξής, με συντακτική ομάδα τους Θάνο Σταθόπουλο, Χριστόφορο Μαρίνο και Χρήστο Χρυσόπουλο.

Τον σχεδιασμό του ιστότοπου υπογράφει το Kottage Design.


Μια πρωτοβουλία του ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Με την υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ

KAIROS POLITISMOU restores access to the kaput online art journal, making its archives available on a new website.

kaput magazine was founded in 2008 by the art historian and curator Christoforos Marinos and the poet Thanos Stathopoulos. Its first issue was published in May 2008 and its final, 13th issue, in December 2012. The magazine was uploaded to www.kaput.gr, which has now been inactive for years.

kaput came out at a time of intellectual unrest, which marked the evolution of contemporary Greek art (and the discourse on the ‘new Greek scene’) at the dawn of the 21st century. At the same time, its release coincided with the 2008 economic crisis and the global recession that followed. The journal’s fundamental purpose was to study and document Greek art in light of the end of art and the advent of the recession. Through essays and interviews, it examined a series of pertinent issues, such as: the phenomenon of ‘New Greek artists’, in an attempt to chart the scope of their work; street art and public art; the Greek landscape and the concept of place; art archives and the Biennale phenomenon; contemporary Greek photography and architecture; the avant-garde work of well-known Greek female artists of the 1970s (Diochanti, Bia Davou, Leda Papaconstantinou, Rena Papaspyrou); the curator as cultural producer.

kaput hosted articles by both up-and-coming and acclaimed art historians, art critics, curators and authors, Greek and foreign alike, and provided a platform for several artists and new curators to apply their critiquing skills. It also published features on films, poems and videos, as well as reviews on important exhibitions abroad. The magazine’s archives include a total of 205 articles (with a large number either written in English or published in both Greek and English), as well as a wealth of photographic material.

The new website was designed to provide access to these resources to a new reading public: younger artists and curators, art theorists, students, collectors, and gallerists, as well as art lovers who have an interest in contemporary art and in contemporary cultural production and theory in general. It is also worth noting that this new platform may well be an opportunity to reactivate the journal: kaput could, once again, serve as a hub for generating new discussions.

In a time when journals on art are thin on the ground (it’s been several years, perhaps even since the days of kaput, that there is no academic art journal in Greece), restoring access to an online art journal emerges as an imperative need of the community. Our ambition is to reclaim a lost piece of knowledge on an important period of contemporary Greek art.

kaput launched a new Volume starting with Issue 14 onwards, under the editorial direction of Thanos Stathopoulos, Christoforos Marinos and Christos Chrissopoulos.

The website has been designed by Kottage Design.


An initiative by KAIROS POLITISMOU
With the support of the Ministry of Culture and Sports